Friday, March 30, 2007

על פגישתה של ענת עימי,סיגל קורן, דיאטנית קלינית

שלום לכולם!
שמי סיגל קורן, אני דיאטנית קלינית בעלת תואר ראשון בי.אס.סי בתזונה מהאוניברסיטה העברית ירושלים, ותואר שני אמ.אס.סי בהצטיינות, באפידמיולוגיה ורפואה מונעת מאוניברסיטת ת"א. במקצועי אני סגנית מנהלת לתזונה ודיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, ואני מנחה קבוצה להרגלי אכילה נכונה לילדים. תחומי פעילות כוללים גם התאמת תפריט למניעת חסרים תזונתיים תוך הסרת המזונות הבעייתיים לילדים בעלי אלרגיות ורגישות למזון. בדיוק מסיבה זו פנתה אלי הגברת ענת לוי בעקבות הפנייתו של ד"ר כהן, כדי שאני אתאים לבנה תפריט שלא כולל גלוטן.

שאלתה הראשונה של ענת ברגע שנכנסה אלי הייתה מהו הטיפול למחלת הכרסת. סיפרתי לה שהטיפול היחיד המרפא לרוב את כל התסמינים (למרות שאינו מרפא את המחלה), הוא הימנעות קפדנית מאכילה תזונות המכילים גלוטן. כמויות זעירות של גלוטן מספיקות ליצירת הנזק הבריאותי. כסיוע לחולי כרסת, תוויות של מוצרי מזון בישראל מציינות במפורש שהם מכילים גלוטן (כאשר זה המצב). למרות זאת, לעתים קשה להקפיד על הימנעות מוחלטת מגלוטן; לעתים מזונות שאמורים להיות נטולי גלוטן מכילים בטעות כמויות קטנות של החלבון. בנוסף, שמירה על דיאטה קפדנית לאורך כל החיים אינה קלה עבור אנשים רבים, במיוחד עבור ילדים ובני נוער. מצד שני, מגבלה זו אינה מפריעה להתפתחות ולגדילה מאחר ולכל מוצרי החיטה יש תחליפים תזונתיים. המזונות מהם יש להימנע מכילים חיטה, שעורה ושיפון. מזונות המכילים תירס ואורז אינם מכילים גלוטן, ואותם יכולים החולים לצרוך בחופשיות. לגבי שיבולת שועל הדעות חלוקות, ולכן ההמלצה הרשמית כיום לחולי הכרסת היא להימנע מצריכה של שיבולת שועל עד להבהרת הסוגיה.

לאחר מכן עברנו על כל ארוחות היום ובכל ארוחה רשמנו את אפשרויותיו של יוגב.

לארוחת הבוקר או לחלופין לארוחת הערב-
יוגב רשאי לאכול כל לחם שעשוי מהקמחים המותרים שכוללים: קמח מיוחד ללא גלוטן, קמח תפוחי אדמה, קמח אורז, קמח סויה, קמח תירס, עמילן תירס (קורנפלור), קמח חומוס או פריכיות אורז ללא שיבולת שועל.בנוסף הוא רשאי לאכול עליו כל ממרח בין הבאים: טחינה גולמית, גרעיני חומוס, סלטים וממרחים מוכנים שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן.או ביצה מכל סוג שהיא, ולצידם כל סוג של ירק פרט לנבטי חיטה.

לארוחת הצהרים-
מתוך הבשרים והדגים: כל הסוגים, טרי או קפוא, לא מעובד. אם מעובד - רק כאלה שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן.נקניקים ונקניקיות - רק כאלה שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן.
בתוספת:אורז, אטריות אורז, תירס: קלחים, משומר, קפוא, חטיפי תירס שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן, תפוחי אדמה: כל הסוגים , בטטה. חטיפי צ'יפס שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן. והכל יכול להיות בתוספת ירקות מלבד נבטי החיטה והקניטת הבאות: חומוס, עדשים, שעועית, אפונה, פול, סויה, בשר צמחי טהור, סלט חומוס שלגביו יש אישור מהיצרן כי אינו מכיל גלוטן.

בין הארוחות יוגב יכול לאכול את כל סוגי הפירות ומהחלב: רוב הסוגים, ללא תוספת גרנולה ודגנים. רצוי לצרוך מוצרי חלב שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן. ואת כל סוגי השמנים המרגרינה והחמאה. ומהממתקים: שוקולד ללא תוספות, ממרח שוקולד. שוקולד עם שקדים, בוטנים, אגוזים או פצפוצי אורז. חטיפים וממתקים שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן.

הסברתי לה חשוב שתמיד תבדוק על האריזה שהמוצרים אינם מכילים גלוטן לפני השימוש.
בזאת הסתיימה פגישתנו.
אמרתי לענת שהיא רשאית לבוא אלי בכל בעיה או שאלה כדי להיות בטוחה במעשיה עד שיוגב יתרגל לתפריטו החדש, ומשפחתו תתרגל לאורך החיים השונה.
להתראות,
סיגל קורן,
דיאטנית קלינית